26/04/2015 - ΣΥΝΕΥΝΤΕΞΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΕΤΣΑΡΗ- Πρόεδρος Συλλόγου "Φίλοι της Τζαζ & Δημιουργικής Μουσικής



S.o.ft: Στις 30 Απριλίουδιοργανώνεται η Παγκόσμια Ημέρα Τζαζ.Τι ακριβώς είναι και πως ξεκίνησε αυτός ο θεσμός;

Α.Κ.: Ξεκίνησε επίσημα από την
UNESCO (Εκπαιδευτικός, Επιστημονικός και Πολιτιστικός Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών) τον Νοέμβριο του 2011 και αξίζει να τονίσουμε πως αυτή την πρωτοβουλία ανήκει στον διάσημο Αμερικανό πιανίστα της τζαζ Herbie Hancock και πρέσβη καλής θελήσεως της Unesco, ο οποίος χαρακτήρισε την τζαζ "φωνή της ελευθερίας".
Επίσημα η ημέρα που γιορτάζουμε την τζαζ μουσική παγκοσμίως έχει οριστεί η 30η Απριλίου.
Από τον Απρίλιο του 2012 έχουν καθιερωθεί μεγάλες μουσικές εκδηλώσεις/εργαστήρια/σεμινάρια κ.λπ. και η μαγεία της τζαζ μεγαλώνει συνεχώς!Σκοπός του εορτασμού είναι «να φωτίσει τον σπουδαίο ρόλο της τζαζ ως μορφή τέχνης και μέσο επικοινωνίας που υπερβαίνει τις διαφορές».

S.o.ft: Εδώ στην Ελλάδα διοργανώνεται και σε άλλες πόλεις εκτός Θεσσαλονίκης;

Α.Κ.: Βεβαίως και γιορτάζεται σε άλλες πόλεις, είτε με
event μιας βραδιάς σε κάποιους χώρους ή cafe bar που φιλοξενούν μουσικά live, είτε με την μορφή φεστιβάλ που ξεκινάει την ίδια μέρα και κρατάει κάποιες μέρες.

Γιορτάζεται 4 χρόνια τώρα γενικά και έχει μεγάλη απήχηση!

Στην δική μας περίπτωση που διοργανώνω μέσω του Τζαζ Συλλόγου για 2η χρονιά, έχω ως βασική σκέψη πως το κοινό της Θεσ/νίκης θα έχει την ευκαιρία να απολαμβάνει τουλάχιστον 3-4 μουσικά σχήματα την ίδια μέρα, δηλαδή μία μουσική τζαζ γιορτή καλύπτοντας έτσι σημεία από το φάσμα της τζαζ μουσικής κάθε φορά, και για φέτος το απόγευμα της 30ης Απριλίου αυτό το event θα λάβει χώρα στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο στις 18.30, με concept τα οποία παρουσιάζονται 1η φορά εκείνη την μέρα.
Ενδιάμεσα των σχημάτων, κάποια άτομα που ασχολούνται με την τζαζ (όχι απαραιτήτως μουσικοί) και που έχουν δώσει το δικό τους στίγμα σ'αυτό το είδος, θα έχουν να πούνε κάτι σχετικό.
Φυσικά κάνουμε και μία μικρή τζαζ μουσική αναδρομή της πόλης ώστε να μάθει το νέο κοινό πως φτάσαμε ως εδώ και να αναβιώσουν οι παλιοί μέσω αυτών των ιστοριών!

S.o.ft: Ποιοι καλλιτέχνες θα πάρουν μέρος στον φετινό εορτασμό;

Α.Κ.: Πολλά και ξεχωριστά ονόματα πλαισιώνουν την φετινή διοργάνωση και θέλω να τους ευχαριστήσω από την καρδιά μου που συμμετέχουν με τόση χαρά και έχουν κάνει αρκετές πρόβες για να βγει κάτι πραγματικά αξιοθαύμαστο!

Ξεκινάμε με το σχήμα του Γρηγόρη Σημαδόπουλου, έναν πιανίστα της πόλης μας όπου ετοίμασε κάτι ιδιαίτερο και δεν έχει ξανακουστεί ποτέ <!> με το project "Jazz On Cinema", με τον Λάκη Τζήμκα στο κοντραμπάσο, τον Γιάννη Ριμάρεφ στα τύμπανα καθώς συμμετέχουν και οι εξαιρετικοί μουσικοί: Παναγιώτης Ανδρέογλου στο μπαγιάν και Θοδωρή Παπαδημητρίου στο τσέλο, και φωνές οι:
Μυρτώ Μποζίκη, Μέλα Γεροφώτη & Θοδωρής Βουτσικάκης.

2ο σχήμα θα έχουμε την εξαιρετική Νατάσσα Μάρε Μουμτζίδου με τους συνεργάτες της που στην Θεσσαλονίκη τους θεωρούμε δικούς μας μουσικούς γιατί έρχονται από την Κοζάνη με την ψυχή τους και αναφέρομαι στους μοναδικούς Γιώργο Τζούκα στο πιάνο και τον Μανώλη Κουτσονάνο στα τύμπανα και θα κλείσουμε με έναν τζαζ επίλογο όπου η Νατάσσα θα παρουσιάσει 1η φορά για εμάς, μία mainstream τζαζ γαλλική βραδιά με τους Αλέξανδρο Χασιώτη στην κιθάρα και την Γεωργία Πετμεζά στο τσέλο πηγαίνοντάς μας μία βόλτα στο φως!
Πιστεύω να μείνουν ευχαριστημένοι όσοι έρθουν και να μας στηρίζουν με την παρουσία τους στα επόμενα
events του Τζαζ Συλλόγου!

S.o.ft: Τι σημαίνει αυτή η μέρα για την Jazz μουσική;

Α.Κ.: Αυτή η Ημέρα δεν είναι μία ημέρα γεμάτη με τζαζ μουσική έτσι απλά.

Το μήνυμα που θέλει να περαστεί και πρέπει να το εμπεδώσουμε όσοι ασχολούμαστε μ'αυτό το είδος, είναι πως η δημιουργία που έχει ο καθένας μας όταν ενώνεται και την υποστηρίζουμε όπως πρέπει -χωρίς να θέλουμε να "φάμε" ο ένας τον άλλον- δίνει κάτι μαγικό!
Ο καθένας μας λοιπόν ας γίνει το "μουσικό χαλί", ο καμβάς για τον άλλον που αυτοσχεδιάζει & κυριαρχεί εκείνη την στιγμή και ταυτόχρονα να σολάρουμε έχοντας την μουσική υποστήριξη/συνοδεία των υπολοίπων!

S.o.ft: Τι άλλες εκδηλώσεις ετοιμάζει για αυτόν τον καιρό ο Σύλλογος "Φίλοι της Jazz & Δημιουργικής Μουσικής" ;

Α.Κ.: Εκτός από την Παγκόσμια Ημέρα Τζαζ που περιμένουμε με ανυπομονησία αυτό το γεγονός, ετοιμάζεται για 2η χρονιά από την πλευρά μας ένας ακόμα μεγάλος θεσμός, αυτό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μουσικής (21 Ιουνίου) και κατόπιν θα ετοιμαστεί κάτι ιδιαίτερο για αρχές Οκτωβρίου όπως το βλέπω, επιτρέψτε μου να μην πω κάτι παραπάνω γιατί δεν έχει ξαναγίνει κάτι τέτοιο και το έχω σαν έκπληξη, και φυσικά κάπου στα μέσα προς τέλη Νοεμβρίου μην ξεχνάμε τον θεσμό μας, το τζαζ φεστιβάλ του Συλλόγου όπου η εποχή του είναι πάντα το φθινόπωρο, και αισίως θα γίνει η "13η Γιορτή της Τζαζ" με διαδραστικά δρώμενα όπως κάνουμε τα τελευταία χρόνια πλέον και δεν αποτελείται μόνο με μουσική!

S.o.ft: Είσαι χρόνια στα μουσικά πράγματα, οπότε θα θέλαμε να μας πεις πως ξεκίνησες;

Α.Κ.: Ξεκίνησα με κλασσικό πιάνο όπου οι δικοί μου είχαν καταλάβει την κλίση μου στη μουσική καθώς γεννήθηκα σε τέτοιο περιβάλλον, είμαι πτυχιούχος κλασσικού πιάνου από το Ωδείο Βορ. Ελλάδος όπου σ'όλη αυτή την διαδρομή είχα την δυναμική Λουκία Ιωαννίδου και πριν το πτυχίο μου είχα την επίβλεψη για 2 χρόνια σχεδόν της solist Μilena Molova από το Conservatory of Music (Sofia), και είμαι πτυχιούχος Ανώτερων θεωρητικών.
Μετά το πτυχίο ήμουν υπό την επίβλεψη του Σαράντη Κασσάρα και εν συνεχεία υπό την καθοδήγηση της
Filippina Filippova στο Σύγχρονο Ωδείο Θεσ/νίκης, προετοιμάζοντάς με για προκριματικές διπλώματος.
Έκανα επαγγελματικά συνοδείες πιάνου σε ωδεία και χορωδίες για 20 χρόνια, έχω διδάξει αρκετά χρόνια (Ωδείο "ΟΡΦΕΑΣ", ωδ. κας Κασσιόλας, ατομικά μαθήματα), παρακολουθούσα σεμινάρια για 10 χρόνια με καθηγητές του εξωτερικού από Μουσικές Ακαδημίες μεγάλης διάρκειας τα καλοκαίρια, κι αυτό είχε να μου δώσει μια άλλη μουσική ματιά και προσέγγιση στον τρόπο ερμηνείας μου καθώς και στον τρόπο που άκουγα πλέον ένα μουσικό κομμάτι.
Από 8 ετών ήμουν χορωδιακό μέλος κι αυτό μ'έβαλε σε άλλο επίπεδο μουσικό πιο ανεβασμένο, και τολμώ να πω πως έτσι διδάχτηκα να έχω μουσική πειθαρχία κι έναν υψηλό επαγγελματικό δείκτη.
Στα 16 μου προτάθηκα από την δ/ντρια του Ωδείου Βορείου Ελλάδος να εκπροσωπήσω το Ωδείο για την
V βαθμίδα της Βασιλικής Ακαδημίας του Λονδίνου, κι αυτό με τίμησε γιατί η επιλογή των μαθητών ήταν απ'όλα τα παραρτήματα του Ωδείου και ελάχιστα παιδιά ήμασταν στις εξετάσεις αυτές!
Μετά από τις κλασσικές σπουδές, έχω κάνει τζαζ πιάνο στο Σύγχρονο Ωδείο Θεσ/νίκης με τον αξεπέραστο τζαζ καθηγητή Γρηγ. Σημαδόπουλο, πήρα το πτυχίο στο τζαζ τραγούδι με την εξαιρετική Βίκυ Αλμαζίδου καθώς τελείωσα με άριστα τα θεωρητικά μαθήματα με τους Μανώλη Σιδερίδη, Κώστα Παγωνίδη και Μάκη Στεφανίδη.
Να αναφέρω και να ευχαριστήσω τον καθηγητή μου Γρηγ. Σημαδόπουλο καθώς μου ανέθεσε επίσημα κάποια παιδιά του τζαζ πιάνου σε πρώιμο επίπεδο για να τα διδάξω καθώς και όλους τους καθηγητές που ανέφερα γιατί με εμπιστεύτηκαν όταν χρειαζόταν κάποιες φορές διδακτικά.
Κλείνοντας έναν μεγάλο κύκλο λοιπόν με την συνοδεία & τις διδασκαλίες, άνοιξα έναν άλλον που αγαπώ και το ζούσα πολύ έντονα από κοριτσάκι, κι αυτός είναι ο τομέας της διοργάνωσης τζαζ εκδηλώσεων & τζαζ φεστιβάλ καθώς ο μπαμπάς μου συντονιστής και μάνατζερ σε χορωδίες της Θεσ/νίκης -άνοιξε τα πρώτα βήματα για χορωδίες στο εξωτερικό που ήταν κάτι πολύ δυνατό για εκείνες τις εποχές, και τον μιμήθηκαν μετέπειτα κι άλλοι στην πορεία- οπότε μιας και ήμουν στην πηγή του διοργανωτικού & συντονιστικού τομέα κόλλησα αυτό το "μικρόβιο" και είμαι σ'αυτό το κομμάτι πλέον, και χαίρομαι που μου δόθηκε η ευκαιρία μέσω του Τζαζ Συλλόγου να δείξω τι κάνω και τι δυνατότητες έχω!

S.o.ft: Πόσο εύκολο είναι να διοργανώσεις τόσο μεγάλα events ειδικά ενός μουσικού είδους που έχει τόσο συγκεκριμένο κοινό όπως η Jazz;

Α.Κ.: Θεωρώ εύκολο για μένα μια ιδέα που έχω και την προτείνω σε κατάλληλους μουσικούς/band leader και ευτυχώς οι συλλήψεις στα concept δεν με δυσκολεύουν σχεδόν καθόλου για να είμαι ειλικρινής, η δυσκολία έγκειται σε κάποια άλλα σημεία, ο συγχρονισμός ατόμων (ποιο σχήμα είναι διαθέσιμο γιατί οι μουσικοί έχουν τρομερές υποχρεώσεις) καθώς ο συγχρονισμός μουσικών & ημερομηνιών και κάποια άλλα που είναι βασικές λεπτομέρειες και δεν θέλω να κουράσω με τα περαιτέρω.
Όποιο άτομο θελήσει να μάθει κάτι παραπάνω θα μπορούσε να είναι από κοντά όταν ετοιμάζω κάτι και να δει τις δυσκολίες που προκύπτουν συνεχώς και πως τις επιλύω!
Θα πω μόνο 1 στοιχείο δυσκολίας: Αυτά τα
project επειδή θέλουμε με τον Σύλλογο κάτι φρέσκο και αναζητώ μουσικές καταστάσεις που να μην είναι τετριμμένες (ή έχει να ακουστεί πάνω από 2 χρόνια τουλάχιστον) πρέπει να επιλέξω κάτι ώστε να μην είναι κανονισμένο το ίδιο event σε κοντινή ημερομηνία σε άλλο χώρο, οπότε πρέπει να παρακολουθώ τι γίνεται και να μαθαίνω επίσης τι θα υπάρξει ώστε να ρέουν όλα τα πράγματα όσο γίνεται ομαλά στην μουσική σκηνή καθώς και με τους μουσικούς!

S.o.ft: Πέραν της ασχολίας σου με την διοργάνωση τζαζ εκδηλώσεων & φεστιβάλ στην Θεσ/νίκη, και με αρκετή εμπειρία πια στον χώρο, θα ήθελες να ασχοληθείς με το μάνατζμεντ κάποιων σχημάτων/καλλιτεχνών ή έχεις δεχτεί επίσημα κάποια ανάλογη πρόταση μέχρι τώρα;

Α.Κ.: Δεν θα αρνηθώ πως είχα κάποιες ανάλογες προτάσεις, να πω βέβαια πως είναι άλλο κομμάτι αυτό και εντελώς διαφορετικό το να διοργανώνεις events/fests. γιατί η προώθηση ενός σχήματος/καλλιτέχνη έχει άλλο βαθμό δυσκολίας και φυσικά θα πω το προφανές, πως πρέπει να έχεις απόλυτη εμπιστοσύνη με το άτομο που θα συνεργαστείς και να υπάρχει καλή χημεία!
Και τώρα τελευταία 2 δυνατά ονόματα της τζαζ σκηνής μου πρότειναν επίσημα να συνεργαστώ και είναι μεγάλη μου τιμή κάτι τέτοιο!

S.o.ft: Από όσο ξέρουμε έχεις διασυνδέσεις με Jazz Festivals του εξωτερικού. Είναι εύκολο στην Ελλάδα της κρίσης να έρθουν παρακλάδια τους εδώ για συναυλίες;

Α.Κ.: Ως άνθρωποι που ζούμε την κάθε μέρα και βλέπουμε τι γίνεται, θα απαντήσω δια μέσω ερώτησης:
αν δεν σε στηρίζει κανένας ή αν δεν υπάρχουν πόροι για να βγει μία απλή μέρα, μπορεί κάποιος να ξανοιχτεί και να κάνει πράγματα που κοστίζουν έστω και λίγο;
Σχήματα και μουσικοί έρχονται από το εξωτερικό, αλλά με αρκετές δυσκολίες, το
background που γίνεται κάτι τέτοιο δεν μπορούμε να το ξέρουμε ούτε καν να το φανταστούμε!

Θα πω και κάτι άλλο το οποίο με συγκινεί από ονόματα του εξωτερικού: κατανοώντας τις καταστάσεις που βιώνουμε εμείς στις ευρωπαϊκές χώρες και αφορούν την οικονομία, έχουν δηλώσει το ενδιαφέρον να έρθουν να παίξουν με πολύ χαμηλές αμοιβές ή ως εναλλακτική να καλυφθούνε τα μεταφορικά τους έξοδα και η διαμονή αρκεί να έρθουν στην Ελλάδα και να μας γνωρίσουν (βλ. Σύλλογος Τζαζ) από κοντά και να παίξουν αμισθί!
Γι'αυτό η εγγραφή των μελών ενδυναμώνει ακόμα περισσότερο την δυνατότητα στο να φέρουμε κάποιο μεγάλο όνομα από το εξωτερικό και να κάνουμε κάτι ξεχωριστό, αλλά και να δείξουμε έναν άλλο εαυτό στα μουσικά δρώμενα της πόλης!

S.o.ft: Πως βλέπεις την όλη Jazz σκηνή της Θεσσαλονίκης;

Α.Κ.:Η τζαζ σκηνή γενικά της Ελλάδας και φυσικά της Θεσσαλονίκης είναι πολύ ξεχωριστή. Παρακολουθώ και τα νέα παιδιά που έρχονται από το εξωτερικό και είναι πολύ "δυνατά" μουσικά!
Μακάρι όλοι να έπαιζαν όπως θα ήθελαν με καλύτερες συνθήκες και να μην πέφτουν σε χαμηλά μεροκάματα (στην ουσία νυχτοκάματα) και πρέπει πραγματικά να βρεθεί μία χρυσή τομή: του κόσμου που βγαίνει έξω καθημερινή και πρέπει να πληρώνει αρκετά για μία βραδιά μεν αλλά πλέον με τόσες οικονομικές υποχρεώσεις που έχει ένας ιδιοκτήτης (προσωπικό & έξοδα χώρου) θα πρέπει να καλυφθούνε με την έξοδο που κάνει ο συγκεκριμένος κόσμος, οπότε το ερώτημα είναι τι θα αποκομίσει στην τελική ο μουσικός.
Υπάρχουν μουσικοί που παίζουν πολύ συχνά και άλλοι λιγότερο.

Αυτό το θέμα των αμοιβών το συζητάμε μεταξύ μας συνεχώς και θέλουμε να δοθεί μία σωστή λύση γιατί πραγματικά τα έξοδα των σπουδών και των μεταπτυχιακών καθώς τα όργανα & τα μηχανήματα που επενδύει ένας μουσικός της τζαζ, δύσκολα γίνονται απόσβεση όλα αυτά!



επιστροφή...
Banner 2 Banner 3 Banner 3