27/11/2015 - Τα καλά και κακά του καταναλωτισμού



Οι κοινωνίες από τότε που δημιουργήθηκαν στηρίζονταν στην απασχόληση. Όσο η κάθε κοινωνία εξελισσόταν, καινούργια επαγγέλματα έκαναν την εμφάνισή τους και άλλα σιγά-σιγά εξαφανίζονταν. Υπήρχε η δυσαρέσκεια των παλαιών σε σχέση με την εξέλιξη, γιατί έμοιαζε άδικο ότι το δικό τους επάγγελμα έπρεπε να εκλείψει. Οι κοινωνίες ήταν πάντα σκληρές σαν οργανισμοί και συμπεριφέρονταν όπως οι επιχειρήσεις. Ο καθένας δηλαδή έχει έναν ρόλο, μια χρησιμότητα μέσα σε όλο το σύνολο.

Δεν είναι πάντα βέβαια δίκαια τα πράγματα, αλλά έτσι είναι γιατί σε μια κοινωνία που αρχίζει να ζει σε βιομηχανικές συνθήκες το επάγγελμα του ακονιστή μαχαιριών για παράδειγμα δεν ξέρω κατά πόσο έχει χώρο ανάπτυξης. Η ελληνική κοινωνία ήταν δομημένη τα τελευταία 40 χρόνια πάνω στο μοτίβο μιας μικρομεσαίας επιχείρησης που μπορεί να θρέφει 4 οικογένειες. Μετά περάσαμε στο στάδιο που έπεσαν λεφτά στην αγορά και ο κάθε μικρομεσαίος έγινε επιχειρηματίας και αφεντικό.

Μαγαζιά ηλεκτρικών ειδών έγιναν μεγαλοεπιχειρήσεις και όλοι στην οικογένεια περίμεναν να ζήσουν από εκεί. Ζούσαν; Κανονικά και πλουσιοπάροχα, γιατί ο κόσμος αγόραζε, αφού είχε λεφτά. Δεν θα σας πω ότι ήταν κακό αυτό, γιατί δεν βρίσκω τίποτα κακό στο να θέλει κάποιος μια καλύτερη τηλεόραση ας πούμε. Αν το δούμε από την μίζερη πλευρά θα έπρεπε ακόμη να έχουμε ασπρόμαυρες γιατί το κάτι καλύτερο θεωρείται ύβρις. Εδώ θέλω να σταματήσω λίγο, στις ενοχές του καταναλωτισμού. Τι σημαίνει καταναλωτισμός και κατά πόσο είναι μια κακή έννοια;

Οι βασικές ανάγκες του ανθρώπου είναι να τρώει, να πίνει νερό και μετά να συναγελάζεται για να δημιουργεί συνθήκες ασφάλειας γύρω του. Αυτό συνέβαινε από τότε που ζούσαμε στις σπηλιές. Το θέμα είναι ότι η εξέλιξη ήρθε μέσω της τεχνολογίας και της ελεύθερης σκέψης. Είχε ενοχές ο πρωτόγονος άνθρωπος όταν ανακάλυψε την φωτιά ή τον τροχό; Εμείς όμως -στα πλαίσια μιας ιδεολογικής στάσης- έχουμε ενοχές προς όλα όσα μας κάνουν τη ζωή ευκολότερη και γιατί όχι πιο ευχάριστη. Μπορείτε να κατηγορήσετε το i-phone;

Δεν νομίζω, γιατί οι ευκολίες που παρέχει είναι πολλές! Από την άλλη πλευρά για να μην παρεξηγηθώ θα πω ότι ο καταναλωτισμός έχει δύο πρόσωπα, το ένα αυτό της εξέλιξης και το άλλο εκείνο της μόδας. Εκεί πιστεύω ότι είναι καθαρά θέμα παιδείας και τίποτα άλλο! Ο καθένας βλέπει και θέλει αυτό που έχει ο διπλανός του, ντύνεται όπως αυτός και γενικώς είναι ένα viral πάνω στο οποίο βασίζεται το marketing από τη γέννηση του.

Όλα αυτά βέβαια προϋποθέτουν την εξεύρεση της ανάγκης πού θα την καλύψει η βιομηχανία και η τεχνολογία. Αν κάτι σου χρειάζεται το παίρνεις, αλλιώς δεν υπάρχει λόγος. Από την άλλη μια επένδυση σε χρήμα, σε κάτι άχρηστο είναι κάτι που όλοι θα κάνουμε στη ζωή μας σε κάποια φάση! Κακό; Αν δεν έχουμε λεφτά, το χειρότερο!

Πάντως υπάρχει και η καλή πλευρά της υλικής εξέλιξης και της ευμάρειας η οποία είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας και καινούργιων αγορών. Αυτό δεν πηγάζει από τον καταναλωτισμό και από την ανάγκη για το καλύτερο τόσο για εμάς όσο και για τους δικούς μας; Αυτό ακριβώς είναι και τίποτα άλλο και καλό θα είναι να μην το βλέπουμε κοντόφθαλμα μέσα από το πρίσμα της δήθεν προοδευτικής άποψης.

Ο προοδευτισμός έρχεται από το ανοιχτό μυαλό. Ναι, όλα δεν είναι ρόδινα και κανείς δεν είναι τέλειος, αλλά αν αποκτήσουμε φωνή θα μπορούμε μετά να ακουστούμε γιατί προς το παρόν όχι φωνή, ούτε καν ύπαρξη δεν έχουμε! Μια χώρα που είναι στη μέση των Βαλκανίων, που θα μπορούσε να έχει οικονομία μεγάλη μόνο από τους γείτονες, και να που είμαστε αυτοί που είμαστε.

Ο καταναλωτισμός είναι και αυτός με τη σειρά του ένα εργαλείο που χρειάζεται σε κάποια φάση να εκμεταλλευτούμε προς όφελος μας πριν να είναι αργά. Η κρίση με τη Ρωσία αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία, για τον τουρισμό ας πούμε, ώστε να έρθουν οι Ρώσοι σε μεγαλύτερο βαθμό εδώ. Αυτά θα τα πούμε άλλη φορά όμως…

U-Nick




επιστροφή...
Banner 2 Banner 3 Banner 3